FACYLITACJA - INTERAKTYWNY WARSZTAT KOMPETENCYJNY DLA ANALITYKÓW BIZNESOWYCH
Zobacz najbliższe terminy szkoleniaOpis i główne cele szkolenia:
Szanowni Państwo, po ponad 4000 tysięcy godzin pracy trenerskiej i współpracy 15 letniej z różnymi zespołami projektowymi jest się czym dzielić i przekazywać doświadczenia zdobyte podczas realizacji ambitnych projektów i doradztwa biznesowego wspierającego organizacje w osiąganiu złożonych celów. Opracowaliśmy dla Państwa dedykowany program, który dostarcza pogląd na praktyczne wykorzystanie zasad facylitacji.
Wykraczamy poza powszechne stosowane schematy, które niekoniecznie sprawdzają się w coraz bardziej wymagających czasach. Umiejętność budowania zespołu opartego na wzajemnej współpracy jego członków jest podstawą skutecznego realizowania wyznaczonych zadań. Warsztat szkoleniowy ma charakter autorski i został opracowany na bazie doświadczeń wynikających z realizacji szeregu przedsięwzięć w różnych branżach i sektorach rynkowych.
Szkolenie nastawione jest na zdobycie praktycznych umiejętności, budowania zespołu i poznania sposobów kreowania atmosfery efektywnej współpracy w zespole ze szczególnym uwzględnieniem aspektów komunikacji, podejścia do grupowego podejmowania decyzji, konstrukcji informacji zwrotnej bez ujawnienia się mechanizmu projekcji (zniekształcania).
Celem warsztatów jest również przekazanie uczestnikom praktycznej wiedzy z zakresu coachingu oraz nabycie umiejętności wspierających współpracowników w dążeniu do wyznaczonych celów. Ukierunkowanie na wykorzystanie własnego potencjału jest procesem, który wzmacniany poprzez interaktywne ćwiczenia przyczynia się do osiągania zamierzonych wyników.
Wartość biznesowa z uczestnictwa w szkoleniu:
Nasz program pozwoli Tobie spojrzeć na proces dochodzenia do porozumienia wewnątrz różnych specjalistów dziedzinowych zupełnie z innej perspektywy. Dowiesz się m.in. w jaki sposób wykorzystać szereg różnych technik ułatwień, jak zachować granice neutralności, jak wykorzystać sprawdzone struktury prowadzenia sesji i utrzymywać pozytywny klimat spotkań ukierunkowanych na rozwiązanie zagadnień. Podczas szkolenia zdobędziesz praktyczną wiedzę, jakie kroki należy zastosować, aby przywrócić w nieinwazyjny sposób porządek w grupie, zachować równowagę między moderowaniem, a generowaniem różnych scenariuszy rozwiązywania skomplikowanych problemów, jak ożywić współpracę i kreować pozytywny klimat działania poprzez mediacje. Poznasz efektywny procesu facylitacji do przygotowywania i prowadzenia spotkań biznesowych, sesji strategicznych, sesji kreatywnego myślenia, wdrażania zmian oraz sesji grupowego rozwiązywania problemów.
Chcemy Państwa zainspirować do takiego działania, by zadziwić współpracowników swoją „magią" i wdrożenia zmian w sposobie m.in. realizacji spotkań na których rośnie napięcie wśród uczestników i są wypracowywane optymalne decyzje biznesowe. Podczas warsztatów zobaczysz jak wzbudzić i utrzymywać zainteresowanie, jak efektywnie wykorzystać różne techniki wychodzenia poza utarte schematy postępowania.
Korzyści indywidualne:
- Zrozumienie struktur i ram, pozwalających wprowadzić facylitacyjne podejście do ulepszeń, innowacji i zmian w Państwa organizacji.
- Poznanie różnorodnych praktycznych, przydatnych narzędzi i technik, które pomagają grupom radzić sobie w sytuacjach niepewności, a także zapewniają im procedury umożliwiające rozwiązywanie problemów i znajdowanie odpowiedzi na kluczowe pytania.
- Uzupełnienie innych kwalifikacji zawodowych o umiejętności gwarantujące szybsze i bardziej efektywne uzyskiwanie pożądanych rezultatów.
- Poznanie istoty skutecznego stylu zarządzania zespołem oraz narzędzi i technik skutecznej komunikacji w zespole.
- Umiejętność udzielania konstruktywnej informacji zwrotnej w odniesieniu do kolegów z zespołu.
- Zwiększenie własnej skuteczności we współpracy z innymi.
- Dostrzeganie punktów krytycznych w procesie komunikacji.
- Reagowanie na symptomy niekorzystnych zmian zachodzących w projektach.
- Dowiesz się jak przełożyć teorię zarządzania czasem na konkretne rozwiązania.
- Rozwiniesz umiejętności inspirowania do podejmowania wyzwań i zmian.
- Poznasz techniki radzenia sobie z trudnymi zadaniami poprzez właściwe wykorzystanie potencjału intelektualnego współpracowników.
- Zdobędziesz nowe umiejętności podczas symulacji, dzięki czemu będziesz miał możliwość wprowadzenia widocznych usprawnień.
- Dowiesz się jakie warunki muszą być spełnione, aby zapewnić efektywną komunikację.
- Poznasz odpowiedzialność za poszczególne role członków zespołów zadaniowych.
- Dowiesz się czym jest grupowy iloraz inteligencji oraz jak praktycznie uzyskać właściwą synergię ze współpracy.
- Nauczyć się komunikować z zespołem w zależności od etapu budowy zespołu.
Głównymi celami szkolenia są:
- Przekazanie uczestnikom szkolenia w sposób przystępny i uporządkowany wiedzy z zarządzania komunikacją.
- Zrozumienie i nauczenie się mechanizmów odpowiedniego motywowania pracowników i rozwiązywania konfliktów.
- Nauczenie się zasad odpowiedzialnego delegowania zadań.
- Poznanie istoty skutecznego stylu zarządzania zespołem.
- Nauka rozpoznawania stylu zarządzania w projektach.
- Odkrycie i wzmocnienie u siebie cech lidera.
- Nabycie umiejętności zapobiegania powstawaniu konfliktów oraz umiejętne rozwiązywanie tych, które już zaistniały.
- Zdobycie umiejętności utrzymywanie lepszych relacji.
- Zwiększenie własnej skuteczności we współpracy z innymi.
- Łatwiejsze osiąganie zamierzonych celów, przy zachowaniu odpowiednich relacji z innymi.
- Zachęcenie uczestników szkolenia do zastosowania poznanych w trakcie szkolenia technik i narzędzi do realizacji swoich zadań i przedsięwzięć w codziennej pracy.

PROGRAM WARSZTATÓW:
I. WPROWADZENIE DO WARSZTATÓW SZKOLENIOWYCH.
- Przedstawienie głównych celów i agendy szkolenia.
II. ZESPOŁY INTERDYSCYPLINARNE – MAPA WARTOŚCI DLA CZŁONKA ZESPOŁU.
- Krytyczne czynniki sukcesu dla menedżerów.
- Mity i fakty czołowych zespołów.
- Budowanie zaufania – klucz do kreowania własnego autorytetu.
- Dynamika zespołu projektowego – czyli jak wykorzystać klasyczny model formowania zespołu w nowej rzeczywistości?
III. KOMUNIKACJA W ZARZĄDZANIU ZESPOŁEM.
- Czym jest tak naprawdę skuteczna komunikacja?
- Komunikacja jako podstawa współpracy (mówienie, słuchanie, rozumienie innych) – główne bariery w zespołach.
- Główne style kierowania i funkcje kierownicze, typy i rodzaje przywództwa.
- Komunikowanie się lidera z zespołem.
- Prowadzenie efektywnych spotkań – klucz do zrozumienia wymagań.
- Przegląd błędów komunikacyjnych.
IV. KOMUNIKACJA JAKO NARZĘDZIE DO OSIĄGANIA CELU ZESPOŁU.
- Analiza transakcyjna w komunikacji.
- Zasady udzielania informacji zwrotnej.
- Płaszczyzny komunikatu: logiczna i emocjonalna, płaszczyzna apelowa, płaszczyzna ujawniania siebie, płaszczyzna rzeczowa i płaszczyzna relacji
- Aktywne słuchanie.
- Komunikacja jawna i ukryta.
- Zasady tworzenia konstruktywnej informacji zwrotnej.
V. IDENTYFIKACJA I PRZEŁAMYWANIE BARIER W SPRAWNYM KOMUNIKOWANIU SIĘ.
- Diagnoza impasów w pracy zespołu nastawionego na realizację zadania.
- Strategie w pokonywaniu impasów i prowadzenia zespołu do celu.
- Wykorzystanie pozytywnej siły konfliktów.
- Bariery w komunikacji interpersonalnej (przekonania, nawyki, oczekiwania, dostosowanie do powszechnych norm).
- Identyfikacja barier jako pierwszy krok na drodze ich pozytywnego wykorzystywania.
- Formułowanie nowych strategii komunikowania się.
VI. CZYM JEST FACYLITACJA I JAK JĄ WYKORZYSTAĆ JEJ POTENCJAŁ?
- Czym różni się facylitacja od alternatywnych procesów komunikacyjnych?
- Jak kształtuje się proces facylitacji oraz kiedy należy wykorzystać jej potencjał?
- Rola facylitatora: czyli w jaki sposób proaktywnie wspierać rozwiązywanie problemów i pokonywanie konfliktów? - jakie są jego zadania i jak pracuje z grupą?
- Zastosowanie facylitacji: kiedy jest użyteczna? w jakich sytuacjach po nią sięgać?
VII. WPROWADZENIE DO COACHINGU Z PUNKTU WIDZENIA PRACY ANALITYKA BIZNESOWEGO.
- Podstawowe definicje i typy coachingu.
- Proces coachingowy – krok po kroku ku doskonałości w zarządzaniu.
- Korzyści dla menedżerów i organizacji wynikające z coachingu.
- Odpowiedzialność coacha i klienta za osiągane wyniki.
VIII. EKSPLORACJA I DOSKONALENIE UMIEJĘTNOŚCI COACHINGOWYCH.
- Modele i techniki coachingowe – czyli praktyka czyni mistrza.
- Techniki określania celów podczas sesji coachingowych i budowanie planu ich osiągania.
- Poczucie obecności i wzmacnianie uważności coacha wspierającego proces kreowania optymalnych rozwiązań.
- Model rozwoju kompetencji coachingowych – GROW.
- Kształtowanie umiejętnoci poszukiwania różnych opcji .
- Rozwijanie indywidualnego stylu coachingowego.
IX. KLUCZOWE UMIEJĘTNOŚCI W PRACY COACHA ZESPOŁU PROJEKTOWEGO I KLUCZOWYCH INTERESARIUSZY PROJEKTU.
- Style komunikacyjne coacha - czyli co i kiedy się sprawdza?.
- Sztuka zadawania trafnych pytań - jak to osiągnąć?
- Podnoszenie wydajności poprzez wyznaczanie priorytetów i stawianie właściwej diagnozy.
X. ROZWIJANIE ZASAD PARTNERSTWA W ZESPOŁACH PROJEKTOWYCH.
- Opracowanie konsensusu w sprawie zadań, rezultatów, ról i obowiązków.
- Jak wykazać wartości i procesy współpracy?
- Analiza środowiska projektowego i interesariuszy.
- Zasady utrzymania środowiska partycypacyjnego i koncentracji na myśleniu wielowymiarowym.
- Demonstrowanie umiejętności obserwacji i informacji zwrotnej dla uczestników spotkania.
XI. PODSTAWY BUDOWANIA DOBRYCH RELACJI I ZARZĄDZANIA KONFIKTEM W ZESPOLE PROJEKTOWYM.
- Problemy w relacjach inżynierów – źródła i możliwości ich rozwiązania.
- Narzędzia i techniki rozwiązywania problemów.
- Natura, rozwój, dynamika i konsekwencje konfliktów.
- Tworzenie możliwości dla uczestników spotkania do korzystania z różnorodności grupy.
- Pielęgnowanie świadomości i wrażliwości kulturowej.
XII. BUDOWANIE ZAUFANIA I WSPÓŁPRACY.
- Nierealistyczne i realistyczne konflikty i emocje.
- Reagowanie na negatywne emocje – praktyczne wskazówki.
- Wzmacnianie zmiany percepcyjnej i eliminacja stereotypów.
- Trudności z uznaniem prawa do wysuwania roszczeń przez drugą stronę.
XIII. STRATEGIE RADZENIA SOBIE Z SYTUACJAMI SZCZEGÓLNYMI.
- Wpływ wywierany przez mediatora.
- Zapewnienie równowagi sił pomiędzy stronami.
- Fundamentalne strategie radzenia sobie z historycznymi źródłami konfliktów.
- Podejścia do prowadzenia mediacji w sporach odzwierciedlających głębokie różnice wartości.
- Podejścia do tworzenia nowych powszechnie respektowanych wartości.
- Zwrócenie się w sprawie konfliktu wartości do osoby trzeciej w celu podjęcia decyzji.
XIV. IDENTYFIKACJA I PRZEŁAMYWANIE BARIER W SPRAWNYM KOMUNIKOWANIU SIĘ.
- Diagnoza impasów w pracy zespołu nastawionego na realizację zadania.
- Strategie w pokonywaniu impasów i prowadzenia zespołu do celu.
- Bariery w komunikacji interpersonalnej (przekonania, nawyki, oczekiwania, dostosowanie do powszechnych norm).
- Identyfikacja barier jako pierwszy krok na drodze ich pozytywnego wykorzystywania .
- Formułowanie nowych strategii komunikowania się.
XV. UJAWNIANIE UKRYTYCH INTERESÓW STRON UCZESTNICZĄCYCH W SPORZE PODCZAS SPOTKAŃ BIZNESOWYCH.
- Trudności przy wskazywaniu kwestii i procedury wskazywania interesów.
- Stworzenie pozytywnego nastawienia do ustalania interesów.
- Bezpośrednie procedury służące poznawaniu interesów
- Formułowanie wspólnych oświadczeń o problemach w kontekście interesów.
XVI. GENEROWANIE OPCJI POROZUMIENIA I WYPRACOWYWANIE OPTYMALNYCH DECYZJI BIZNESOWYCH.
- Świadomość potrzeby posiadania scenariuszy postępowania.
- Odwodzenie stron od stanowisk niemożliwych do zaakceptowania.
- Strategie generowania opcji i ich priorytetyzacja.
- Techniki i narzędzia grupowe generowania opcji biznesowych.
XVII. OSIĄGNIĘCIE POROZUMIENIA – SYSTEMOWE PODEJŚCIE DLA ANALITYKA BIZNESOWEGO.
- Kryteria wywiązywania się z porozumień oraz etapy implementacji.
- Monitorowanie realizacji porozumienia.
- Warunki i procedury rozwiązywania przyszłych sporów.
- Osiągnięcie satysfakcji merytorycznej i sformalizowanie porozumienia.
- Porozumienie merytoryczne i sposoby zwiększania poczucia zobowiązania.
- Zamknięcie, rytuał i symboliczne działania zamykające.
XVIII. PODSUMOWANIE WARSZTATÓW SZKOLENIOWYCH.
- Utrwalenie wiadomości przez pryzmat zdefiniowanych na początku szkolenia celów i problemów zgłoszonych przez uczestników.
- Podziękowanie za włożony trud i wskazanie na dalsze możliwości rozwojowe.