Szkolenia

A A A

Krzywa kalibracyjna, czego nie dowiesz się z podręczników dla chemików?

Zobacz najbliższe terminy szkolenia

Opis i cele szkolenia:

Znakomita większość laboratoriów korzystając z wyposażenia pomiarowego zmuszona jest do korzystania z Krzywej Kalibracyjnej w celu odczytania wyniku pomiaru w pożądanej przez siebie jednostce. Z jednej strony to wygodne rozwiązanie, jednak niezwykle niebezpieczne, gdyż zaimplementowane w wyposażeniu pomiarowym oprogramowanie do wyznaczania parametrów funkcji zwykle jest kiepskiej jakości i co gorsza, nigdy nie ma pewności, co tak naprawdę oblicza to oprogramowanie. Innym problemem jest brak możliwości wyznaczenia niepewności otrzymanego wyniku, a nawet jeśli jest, to nie wiadomo jakie składowe budżetu niepewności uwzględniono w tych obliczeniach, co niezwykle komplikuje dalszy proces szacowania niepewności wyniku badania.

Dlatego też, przygotowaliśmy szkolenie, którego celem jest nauczenie uczestników wyznaczania parametrów krzywej kalibracyjnej i szacowania niepewności wyniku odczytanego z krzywej kalibracyjnej. Dzięki czemu pracownicy już nigdy nie będą zależni od oprogramowania dostarczonego wraz z wyposażeniem pomiarowym, a sposób oszacowania niepewności wyniku będzie przejrzysty i zrozumiały dla każdego.

Wykładowca, którym jest Krzysztof Nyrek świetnie rozumie praktyczne aspekty związane z wyznaczaniem parametrów krzywej kalibracyjnej i szacowaniem niepewności wyniku uzyskanego odczytanego za pomocą funkcji liniowej. Jako kierownik laboratorium wzorcującego, na co dzień wykorzystywał zależności liniowe w trakcie wzorcowania. Ponadto, szacowanie niepewności wyniku wzorcowania wymaga ponownego przeliczania budżetu niepewności wraz z każdym wykonanym wzorcowaniem, co pozwoliło mu w praktyce przetestować wiele rozwiązań i dzisiaj może podzielić się tymi najlepszymi. 

Korzyści dla laboratorium:

  • Personel potrafiący samodzielnie wyznaczyć parametry krzywej kalibracyjnej.
  • Personel potrafiący wybrać najbardziej użyteczny model regresji.
  • Przejrzysty budżet niepewności.
  • Większa świadomość przy zakupie wyposażenia pomiarowego.

Po szkoleniu uczestnicy:

  • Znają podstawy teoretyczne stosowania krzywej kalibracyjnej.
  • Znają wady i zalety różnego oprogramowania do wyznaczania parametrów krzywej kalibracyjnej.
  • Metodę najmniejszych kwadratów.
  • Metodę najmniejszych kwadratów z wagą punktów.
  • Metody oceny jakości krzywej kalibracyjnej.

Uczestnicy będą wiedzieli:

  • Jaki jest prawidłowy tok postępowania w statystyce.
  • Kiedy można, a kiedy nie wolno korzystać z krzywej kalibracyjnej.
  • Jak interpretować parametry a i b funkcji liniowej.
  • Jak policzyć parametry a i b krzywej kalibracyjnej.
  • Jak ocenić przydatność krzywej kalibracyjnej do zamierzonego celu.
  • Jak powiązać dwie zmienne do jednego parametru.
  • Jak uprościć pochodne w modelu funkcji
  • Jak oszacować niepewność wyznaczenia parametrów a i b.
  • Jak oszacować niepewność wyniku odczytanego przy wykorzystaniu krzywej kalibracyjnej.
  • Jak kontrolować użyteczność funkcji kalibracyjnej.

Metodyka szkolenia:

Zajęcia są prowadzone w formie interaktywnej, z wykorzystaniem następujących metod szkoleniowych: prezentacja, praca zespołowa, dyskusja. Uczestnicy szkolenia mogą liczyć na praktyczne wykorzystanie prezentowanej wiedzy w trakcie szkolenia, co pozwoli lepiej zgłębić zagadnienia będące przedmiotem szkolenia, a dzięki temu łatwiej wdrożyć je w laboratorium.

PROGRAM SZKOLENIA:

I. WPROWADZENIE DO WARSZTATÓW SZKOLENIOWYCH.

  • Prezentacja Trenera.
  • Prezentacja uczestników szkolenia.
  • Tok postępowania w statystyce.
  • Wybór oprogramowania.
  • Kiedy korzystać z krzywej kalibracyjnej?

Cel prezentacji: Uświadomienie uczestnikom toku postępowania w statystyce, a tym samy w stosowaniu krzywej kalibracyjnej oraz zalet i wad dostępnych programów do wyznaczania parametrów funkcji liniowej.

II. WYZNACZANIE PARAMETRÓW A i B FUNKCJI LINIOWEJ.

  • Wyznaczanie parametrów funkcji liniowej metodą najmniejszych kwadratów.
  • Wyznaczanie parametrów funkcji liniowej metodą najmniejszych kwadratów z uwzględnieniem wag.
  • Jak interpretować parametry a i b funkcji liniowej.
  • Ćwiczenie: „Moja pierwsza funkcja liniowa”.

Cel ćwiczenia: Praktyczne wyznaczenie przez uczestników parametrów funkcji ma na celu uświadomienie im jak się wyznacza te parametry oraz tego, na co należy zwrócić uwagę w trakcie obliczeń.

III. OCENA JAKOŚCI KRZYWEJ KALIBRACYJNEJ.

  • R kwadrat.
  • Sigma.
  • Test statystyczny Cochrana.
  • Test F.
  • Przedział ufności.
  • Ocena jakości dopasowania krzywej do punktów eksperymentalnych.
  • Ocena rozkładu reszt.
  • Wariancja, a przebieg funkcji.

Cel prezentacji: Przedstawienie uczestnikom praktycznych sposobów oceny jakości wyznaczonej krzywej kalibracyjnej.

IV. PRAKTYCZNE WYKORZYSTANIE FUNKCJI LINIOWEJ W LABORATORIUM.

  • Jak powiązać dwie zmienne do jednego parametru.
  • Jak uprościć pochodne w modelu funkcji.
  • Szacowanie niepewności wyniku otrzymanego z wykorzystaniem krzywej kalibracyjnej.
  • Kontrola użyteczności wyznaczonej funkcji kalibracyjnej i jej wpływ na niepewność wyniku badania.
  • Ćwiczenie: „Krzywa kalibracyjna, a budżet niepewności”.

Cel ćwiczenia: Praktyczne wyznaczenie niepewności związanej z wykorzystaniem krzywej kalibracyjnej ma za zdanie przygotowanie pracowników do lepszego szacowania niepewności w laboratorium.

V. PODSUMOWANIE SZKOLENIA I WNIOSKI KOŃCOWE.

Poleć znajomemu


Informujemy, iż w celu optymalizacji treści dostępnych w naszym aptece, dostosowania ich do Państwa indywidualnych potrzeb korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Pliki cookies użytkownik może kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies. Więcej informacji zawartych jest w Polityce prywatności. Rozumiem